Teknofest’in Görünmeyen Yüzü…

teknofest ulaşım

Teknofest’te Görünmeyeni Görmek

Teknofest Etkinliği şüphesiz ki katılan her Türk’ün göğsünü kabarttı ve Yüzünü güldürdü, lakin benim aklımda çektiğim trafik ve ulaşım çilesi kaldı. Birçok yerde Teknofest hakkında içerikler, fotoğraflar, haberler vs. birçok şey görmüş okumuşsunuzdur. Ben uzun uzadıya onları burada sıralamayacağım.

Lakin birçok kişinin mustarip olduğu ve yaşadığı trafik, ulaşım, güvenlik ve sağlık sorununun geçiştirilmesini istemiyorum. Bunun için Teknofest’in görünmeyen yüzünü anlatmayı tercih ediyorum. Nihayetinde bunları da birisi yazması lazım değil mi?

Teknofest Trafik Çilesi

Türkiye Teknoloji Takımı Vakfı (T3 Vakfı) organizatörlüğünde düzenlenen  Türkiye’nin millî teknoloji üreten bir topluma dönüşmesi için farkındalık oluşturmayı hedefleyen ve 4 gün boyunca yeni havalimanında gerçekleşen ‘TEKNOFEST İstanbul Havacılık, Uzay ve Teknoloji Festivali, 500 binden fazla kişiyi misafir etti.

İlgi ve Katılım Büyük, Organizasyon Küçük

Uzun zamandır reklamının yapıldığı Teknofest’e “astronot olacağım ben” diyen oğlumla birlikte Cumartesi (3.Gün) katılmak için Beykoz’dan ücretsiz ring otobüslerine binerek yola çıktık.

Açıkçası 3. Havalimanını, festivali ve görücüye çıkacak olan teknolojik gelişmeleri merak ediyor acaba nasıl bir ortam bizi bekliyor gibisine düşüncelerle yollara revan olduk.

Fazla kalabalık olmayan bir İETT otobüsüyle Yarım saatlik bir orman yolundan sonra 3. Köprüye ulaştık. Ulaştık amma uzaktan bir araç trafiği sıcakla birlikte serap gibi görünüyordu.

Teknofest Trafik Çilesi

Yok, Canım bu festival trafiği değildir diye düşündüm ve yanılmadım korktuğum başıma geldi. Abartmıyorum gidenler bana hak verir 2 km’lik bir yolu 3 saat 45 dakikada kat ettik.

Sonrasında ise yorgun argın son 500 metreyi yürüyerek festival alanına ulaştık. Gittiğimizde solo Türk ve takımı uçuş gösterilerini gerçekleştiriyordu, gösteriler oldukça güzeldi ve az önceki trafik çilemizi bize unutturdu.

Teknofest Trafik Rezaleti

Bitmemiş İnşaatlar İçinde Tehlike Kol Geziyordu

Dağlardan ve ormanlardan yürüyerek trafik çilesinden kurtulmaya çalışan insanları, 3. Havalimanında türlü tehlikeler bekliyordu.

Çevresinde uyarıcı levha, yazı ve uyarı şeridi bulunmayan ve çalışması devam eden inşaatların içinden insanlar kestirme bir yol bularak festival alanına tehlikenin farkında olmadan ilerliyorlardı.

Bir kişinin atlayarak ve kablolara tutunarak geçtiği bir yerden, sürü psikolojisi gereği ona uyan diğer insanlarda bu yolu tercih ediyor ve ölümü göz ardı ediyorlardı.

Teknofest'te Tehlike Saçan Kuyular
Teknofest’te Tehlike Saçan Kuyular

Ayrıca bunca trafiğe rağmen o gün çalışmalarına ara vermeyen 100 lerce devasa kamyon, insanların arasından tozu dumana katarak geçip gidiyordu.

İşin en korkunç yanı ise durun burası tehlikeli, düşersiniz, kayarsınız, ölürsünüz diyen hiç bir kimse yoktu.

teknofest insan güvenliği

Araç Kaosu ve Makam Sever Abiler

Toplu Ulaşım araçları ve özel araçlar birbirine girmiş halde bir kaos yaşanıyordu ve ziyaretçiler bu araçların arasından, bebek arabalarıyla, çocuklarla ve yaşlı insanlarla birlikte araçları durdurarak ilerlemeye çalışıyordu.

Kısacası festival alanına giden hiç bir yol açık değildi, her yerde araç karmaşası mevcuttu. Ring seferleri yakalayanlar şanslıydı. Olası bir yangın ve acil durum anında bir facia yaşanılması içten bile değildi.

Burada içinde kim olduğunu asla bilmediğimiz, sirenli, flaşörlü makam arabalarını es geçmeyeceğim her zaman ve her yerde onlara yolu açan ve gösteren birileri mutlaka oluyordu. O araçlar vızır vızır geçtikçe biz halkın sinirleri daha da katlanıyordu.

Trafikteki Sahte Makam Araçları

İlçe belediyesinde şef olan bir işgüzar bile siren ve flaşör takıp geçebiliyordu, trafikte sağ şerit kullanma kurnazlığı yapan sahtekarlar da vardı aralarında.

Sistem ve Güvenlik Güzel Fakat Çalışmıyor

Festival alanına gelirken gördüğümüz, özel harekât polisleri, özel timler, jandarma komandolar ve kolluk kuvvetleri tam teçhizat ve donanımlarıyla göz dolduruyor bizi gururlandırıyor.

Öyle ki burada kuş uçurtmayız izlenimi veriliyor, fakat ilk aramadan sonra ikinci arama yerinde güvenlik patlak veriyor.

Tabi Güvenlik açığına değinmeden geçmek istemem. Online kayıt yaptırdık ve kayıt masalarına yanaştık yüzlerce insan turnikeleri bekliyoruz lakin sistem çalışmıyor, kayıt için giriş yapılmıyor. Teknoloji fuarında teknolojik aletler error vermiş.

Teknofest System Error

Uzay bilimlerini anlatıyoruz ama kayıt masasındaki laptop açılmıyor ve sistem kopmuş enteresan bir durum. Nihayetinde bir görevli öndeki masayı kaldırıyor ve bize geçin diyor, sonrasında turnikeleri bekleyen insanlar bir sel gibi kaldırılan masanın yerinden geçip alana giriyoruz.

Yani üzerinde bir sürü görevli yazan eleman var fakat çözüm üreten kimse yok.

Sanki Teknofest’in Fragmanını Seyrettik

Alan oldukça büyüktü ayrıca kalabalıktı stantları tek tek gezip detaylıca inceleyemedik lakin meydanda duran, kargo tipi, yolcu tipi ve savaş tipi uçaklar ile helikopterleri inceledik elimizi dokunduk ve bir iki selfie çekindik.

Tabiki bu kadar büyük alanı sindire sindire gezemedik, uygulamalara katılamadık o kadar hızlı ve kısa gezdik ki adeta Teknofest’in Fragmanını izlemiş gibi olduk.

Zamanı iyi kullanamamak bizim hatamız olabilir, yani sabah erken gelseydik daha mı rahat gezerdik bilemiyorum ama evdeki hesap çarşıya uymadı, trafiği hesaba katmadık biz.

Fuar zaten 17-18 gibi sona ereceği için fazlaca vaktimiz yoktu ve bizde hızlandırılmış bir gezi yapmış olduk.

teknofest Gezisi

Festival alanında dondurma dağıtma, kumanya alma, hava rüzgârında uçma ve uzay çadırı gibi etkinlikler vardı lakin hepsinde bir kuyruk vardı ki geliş trafiğine rahmet okutturur diye hiçbirini beklemedik.

Dönüş Trafiği Tüm İstanbul Trafiğinin Toplamı Kadardı

Elbette ki her güzel şeyin bir sonu vardı ve bizi tahmin ettiğim gibi bir trafik çilesi bekliyordu. Nihayet alandan ayrıldık ve uzakta görünen İETT otobüslerine doğru yüzlerce kişi ile beraber yürümeye başladık.

Sağa sola bırakılmış çöp yığınları, broşürler, kâğıtlar sağımızdan ve solumuzdan uçuyordu. (Elbette ki bu bizim temizlik kültürümüzle alakalı bir durum) Lakin görünür yerlerde çöp poşeti veya kutusu göremedim ben. Hal böyle olunca insanlar da müsait bir yerlere çöplerini bırakıvermişler ve rüzgâra emanet etmişlerdi.

teknofest rezaleti

Ah Bu Bitmeyen Ulaşım Çilesi Her Yerde…

“Görevli bir insan yok mu” sorusunun cevabını birçok kez aradık ve maalesef bulamadık. Üzerinde İETT yazan her abiyi tuttuk ve sorular sorduk, yüzlerce otobüs ve kalabalık vardı fakat yönlendiren yine yoktu el yordamıyla sora sora Beykoz otobüsünün geleceği yeri bulduk.

Boş geldiğimiz otobüse kapıda asılı bir şekilde bindik. 45 dakikalık bir bekleyişten sonra otobüsle nihayet ilerlemeye başladık. Yine toplu taşıma ve özel araçların birbirine karıştığı kaos yolunda ilerleyişimiz ağır aksak devam etti.

Otobüsünü arayan vatandaşlar mı dersiniz, ağlayan çocuklar mı dersiniz, yanlış yere park etmiş insancıklar mı dersiniz, terk edilen ve şoförü bulunmayan arabalar mı dersiniz, ne ararsanız var kısacası.

Her türlü ihtimal var ama GÖREVLİ yine yok. Böyle olunca da hava alanından çıkışımız 1 saat 30 dakikayı buldu. Yola çıktık ve 3 saatin sonunda Beykoz’a ulaştık.

teknofest ulaşım çilesi

Kusura Bakmayın Arkadaşlar…

Teknofest’te yaşadığım bu durumu elbette ki yetkililere ulaştırmaya çalıştım en hızlı bir şekilde sosyal medyadan iletiler göndermeye başladım. Sonrasında baktım birçok insan benim gibi twitler atmış fakat cevap yok hatta twitler görmezden geliniyor.

Üstüne üstlük millet twitlerle feryat ettikçe festivalin resmi sosyal medya hesabı “birazdan uçak gösterisi başlıyor kaçırmayın” gibi umursamaz twitler atılıyor.

En azından bir cevap yazılabilir, özellikle bu gibi hesaplarda sadece iyi twitler vitrine sunulup kötü ve eleştirel twitler göz ardı edilmemeli, en azından “Teşekkür ederiz bildiriminiz için hemen ilgileniyiroz dense fena olmaz” nihayetinde yüzlerce bilgisayar başında genç festival görevlisi olarak bulunuyor.

teknofest twitter

Kısacası Teknofest Festival alanında güzel şeyler oldu lakin yollarda hiç güzel şeyler olmadı. Evet, uluslararası etkinlikler planlıyoruz lakin yıllardır bu tür organizasyonları maalesef bir türlü yapamıyoruz.

Ayrıca Teknofest’i eleştirenler milli olmamakla, çamur atmakla ve vatana ihanetle suçlanıyor (Ben Hazırlıklıyım:) olumsuzluk eleştirilerine tahammülümüz yok, eleştiri yapanlara kimse haklılık payı vermiyor, Lakin göz ardı edilemeyecek sorunlar mevcut.

Benim kişisel yaptığım eleştiriler bir dahaki teknofest’in daha iyi organize edilmesi içindir. Hatta Festivalin olumlu yönlerini de göz ardı etmemek için ayrıca “İstanbul Teknofest’e Akın Etti” başlıklı bir yazıda kaleme aldım.  Lakin hangi yazım dikkate alınır bilemem.

Başta da söylediğim gibi festivalde hiç mi güzel şeyler yoktu vardı ama onları herkes söyledi ben söylenmeyen ve dillendirilmeyen yönünü yazdım vesselam.

Şimdi diyeceksiniz ki ee teknofestte ne vardı? Teknolojik gelişmeler, siha, uzay, yerli teknolojiler, milli hamleler vs.vs.vs

Kusura bakmayın arkadaşlar öyle çile çektim ki Teknofest dediğimde aklımda kalanları yukarıya yazdım. Umarım yetkililerin de bu organizasyonsuzluklar akıllarında kalmıştır. Umarım bir dahaki sefere A-B-C gibi bir planları olur.